Oefeningen in Coronatijd

Onze clubtrainer Fulco bedacht een aantal oefeningen om deze lastige tennisloze dagen door te komen. Wekelijks komt er een oefening bij!

 

4. Balanceer met balonnen

Benodigdheden: 
2 microfiber schoonmaakdoekjes; 
3 ballonnen met verschillende kleuren; een gladde vloer.

Doel: balans en reactievermogen

 

Activiteit: 

Blaas de 3 ballonnen op. Ga met elke voet op een doekje staan en hou 2 ballonnen in de lucht met 2 handen. De ballonnen mogen niet op de grond komen, jij mag niet van je doekjes stappen dus blijf “schaatsen”.

Variaties:

1. doe dit met 3 ballonnen of
2. doe dit met 1 hand en 2 ballonnen. Is er een verschil tussen rechts en links?
3. doe dit met 1 hand en 3 ballonnen;
4. kies bij elke kleur een bijbehorend lichaamsdeel, bijvoorbeeld blauw = linkerhand, geel = hoofd,  rood = rechter voet. Hierbij hoef je niet meer op de doekjes te staan. 

(Het is al lastig genoeg.)

Veel plezier!

 

3. De vrolijke keuken

Benodigdheden: 
keukenmateriaal zoals op de foto

1. Behalve de volley challenge van Roger Federer (met hoed) was Novak Djokovic actief op de socials. Hij deed iets dat ik af en toe met de kinderen op de vereniging doe: https://youtu.be/3S6HiKPXh14. Dat kunnen wij ook. Probeer die rally tegen de muur maar gaande te houden, die pan wordt alleen maar zwaarder! Moe? Pak de pan als een autostuur en speel de rally met twee handen. Ben benieuwd of je de binnen- of de buitenkant gebruikt. Maar we schalen op naar een volley rally – where Roger meets Novak, zeg maar.

2. Ik ben een beetje zat van die zielloze push ups. Ik heb 5 kookboeken uit de kast gepakt. De lichtste (400 gr) en de zwaarste (3 kg) staan op de foto. Met het lichtste boek volleer ik met 2 handen gedurende 2 minuten (kookwekker!), na 1 minuut rust 2 minuten met het iets zwaardere boek, 1 minuut rust, et cetera.

3. Gaan we nog even mikken. Kies iets dat je met 2 handen kunt vasthouden. Leg een steelpan op de grond. Speel een rally tegen de muur en probeer de bal in de pan te spelen. Te makkelijk? Zet er een maatbeker bij, en een mok. De steelpan is 1, de maatbeker 2 en de mol 3 punten waard. Heb je gezelschap, kun je er ook een wedstrijdje van maken. 

4. Kies twee keukenobjecten met een klein plat oppervlak: spatel, gebakschep, licht kookboekje. In beide handen 1 object en speel een rally met stuit waarbij je om en om met links en rechts slaat. Opschalen doe je naar een volley rally. Gebruik een lichte bal, de gele bal is hier te zwaar voor.

 

2. De gang

Benodigdheden: 
6 ballen (allerlei soorten door elkaar), 12 lege A6jes (je krijgt 4 A6jes door een gewoon wit vel 2x dubbel te vouwen en op de vouw door te knippen. 12 ansichtkaarten is ook goed).

Aantal spelers: 1 - 4

Activiteit: 

Leg de velletjes in de gang, 2 rijen van 6 links en 6 rechts. Tussen ieder velletje zit 1 meter, tussen de 2 rijen ongeveer 2 meter. Ga voor de rijen velletjes staan en leg je handen op je rug. Loop tussen de velletjes door en tik met je rechter voet alle velletjes aan. Heb je ze allemaal gehad, doe hetzelfde van achteren naar voren. Herhaal dit met je linker voet. 

Derde keer: tik de linker velletjes met je linker,  de rechter met je rechter voet aan, heen en terug. Ga nu heen en terug met rechter voet x linker velletje, linker voet op rechter velletjes. Tot slot de schaatssprong: spring zijwaarts van het eerste blaadje rechts naar het eerste blaadje links, dan naar 2e rechts en doe dat heen en weer. Leg de velletjes weer op hun plek. 

Variant met ballen: leg de ballen op de linker velletjes. Loop tussen de velletjes door en leg met je rechter hand de ballen één voor één op de rechter velletjes. Aan het eind draai je je om en doe je hetzelfde met je linker hand. Draai je weer om en terwijl je door de rijen loopt pak je de bal met links en leg je de bal met rechts. (Je geeft de bal dus over.) Aan het eind draai je om en nu pak je de bal met rechts en leg je met links. Tot slot combineren we hand- en voetenwerk. Leg de eerste bal op het eerste velletje rechts. Pak nu met links de tweede bal terwijl je met je rechter voet de bal rechts weg tikt. Leg de bal in je hand met rechts op rechts.  Volgende doe je opnieuw: terwijl je links pakt schop je met je rechter voet rechts weg. Maak zo de rij af. Je begrijpt: als je de ballen om te beginnen op de rechter rij legt, doe je de hele oefening in spiegelbeeld.

Is de afstand tussen de bal links en de bal rechts te klein, leg alle velletjes verder uit elkaar. Het is een oefening die fysiek veel vraagt - en bij de ballen werkt het het beste als je goed laag blijft.

 

1. Het muurtje

Benodigdheden: 
3 tennisballen/ schuimrubber ballen die je van elkaar kunt onderscheiden (zwarte viltstift is stippeltjes – rondjes – driehoekjes?); tafeltennis batje en / of je racket; ballon (voor binnen) en een voetbal (voor buiten).