TENNISLESSEN JEUGD, JONGEREN & VOLWASSENEN
Amsterdam, 19 jul 2024
LESAANBOD 2024 - 25
Na de zomervakantie starten de lessen voor het jaar 2024 – 2025. De lessen lopen door tot de zomervakantie 2025. Zo sluit het programma aan op het schooljaar van kinderen en jongeren, en op het jaarprogramma van andere sporten.
Voor leerlingen die nog nooit hebben getennist en de sport in een lesgroep willen leren kennen, is er een reeks van 12 kennismakingslessen tot de kerstvakantie. Vóór 1 december beslissen de leerlingen of ze door willen gaan. In overleg beslissen we of en zo ja, hoe we de lessen na de kerstvakantie voortzetten.
JEUGD & JONGEREN
De groepslessen voor kinderen zijn vanaf 6 jaar, op alle niveaus volgens het Tenniskids-systeem: naarmate de kinderen vaardiger worden, spelen ze op een groter veld met snellere ballen. Ik gebruik verschillende les-vormen: naast individuele opdrachten werken kinderen veel samen in tweetallen, viertallen en als groep. De lessen zijn zo ingericht dat de kinderen zich niet bewust zijn dat ze iets leren, maar onbewust en spelenderwijs steeds een beetje beter worden. Foutloos leren is het uitgangspunt: er is geen oordeel, de leerling kan het niet fout doen. De kinderen krijgen alle ruimte zich de sport op hun eigen wijze en in hun eigen tempo eigen te maken en zo zich eigenaar te voelen van hun sport. Die autonomie is de basis voor plezier en de eerste voorwaarde voor een pedagogisch sportklimaat. In de lessen maak ik veel gebruik van zogenaamde donor- en sponsorsporten: donorsporten delen een vaardigheid met tennis (frisbee gooien = backhand oefenen), sponsorsporten voegen extra spel, plezier en uitdaging aan de tennisles toe en ondersteunen de brede motorische ontwikkeling van de kinderen. Ik stimuleer kinderen vooral om zichzelf uit te dagen tot verbetering: kijk naar wat er goed gaat en verzin hoe dat nog beter kan. Die houding draagt bij aan motivatie en versnelt de ontwikkeling. De lessen sluiten goed aan op de gymlessen op school, en leren de kinderen ook het nodige over sportiviteit en omgangsvormen.
Jongeren die op de middelbare school zitten, worden zoveel als mogelijk bij elkaar ingedeeld. Op deze leeftijd gaan beleving & contact met elkaar hand in hand. In groepen tot 12 leerlingen worden de deelnemers op niveau ingedeeld en leren ze met en van elkaar. De principes van de tennisles zoals hierboven beschreven, gaan ook op voor deze leeftijd.
VOLWASSENEN
Intensieve lessen met veel aandacht voor techniek, conditioneel werk en spelinzicht, in verrassende en uitdagende les-vormen. In de lessen wordt hard gewerkt, veel gelachen en veel geleerd. Beginners lessen in groepen van acht deelnemers, gevorderde spelers in groepen van acht (wo, do, vrij) of vier (ma, za of wo overdag). In de lessen is (veel) ruimte voor input vanuit de laddercompetitie en de KNLTB-competities.
KLIMAATVERANDERING & LESUITVAL
Het afgelopen seizoen zijn weer meer lessen uitgevallen als gevolg van de weersomstandigheden dan in de voorgaande jaren. Het veranderende klimaat zet de continuïteit van de lessen onder druk. Daarom heb ik voor komend seizoen een aantal lessen voorbereid waarbij we niet afhankelijk zijn van de tennisbaan: 2 lessen voetenwerk, coördinatie en conditie (buiten); 2 lessen tactiek (1 enkelspel, 1 dubbelspel - binnen) en een les visualisatie & ademen (binnen). Voor leerlingen die door persoonlijke omstandigheden (overwerk, geen oppas, griep, et cetera) een les missen, komen online een aantal visualisatie-oefeningen beschikbaar. Oké, het is geen tennisles maar alle kleine beetjes helpen.
TARIEVEN
34 groepslessen jeugd / jongeren € 306,- p.p.
34 groepslessen volwassenen 8 personen € 230 p.p. (overdag € 221 p.p.)
34 groepslessen volwassen 4 personen € 459,- p.p. (overdag € 450 p.p.)
12 groepslessen volwassen beginners 8 personen € 81,- p.p.
Mensen die privé- en duolessen willen, nemen contact op met één van mijn collega’s.
Om aan de tennislessen deel te kunnen nemen dien je lid te zijn van ATC Kadoelen.
ALGEMENE VOORWAARDEN
JEUGD / JONGEREN
De lesgroepen van jeugd / jongeren gaan bij vijf inschrijvingen van start, en kunnen doorgroeien tot maximaal vijftien / twaalf. Om grote groepen goed les te geven, word ik regelmatig geassisteerd. De assistenten zijn allemaal tussen de 12 – 18 jaar oud, en volgen les bij mij. Ik coach en begeleid hen, en zij groeien in hun rol. Zo houden we de mogelijkheid om tussentijds leerlingen te plaatsen ook al is er geen tijd / ruimte om nieuwe lesgroepen te starten.
Regelmatig krijg ik de vraag of kinderen een keer een vriendinnetje / vriendje mee kunnen nemen. Dat kan altijd, en ik stel het op prijs als daarvoor een kleine bijdrage wordt overgemaakt aan de Esther Vergeer Foundation. De stichting van deze oud nummer 1 van de wereld in het rolstoelstennis zet zich in om ieder kind met een beperking te laten sporten bij een gewone sportvereniging in de buurt. Lees meer op www.esthervergeerfoundation.nl. (Als richtlijn: het lesgeld voor een jeugd-les bedraagt € 9,-.)
VOLWASSENEN
De lesgroepen voor vier volwassenen starten bij drie deelnemers, groepen van acht leerlingen gaan met zes spelers van start. Indeling geschiedt voornamelijk op basis van beschikbaarheid en niveau.
Bij de aanmelding krijgen huidige leerlingen en ouders van kinderen die ik lesgeef, voorrang. In de praktijk betekent dat dat het aantal vrije lesplekken voor niet-beginners klein is. Als iemand zich wel inschrijft maar niet geplaatst wordt, bewaar ik de gegevens. Maar ervaring leert dat er gedurende het jaar nauwelijks lesplekken vrijkomen.
Wel creëer ik voor elke lesgroep plek voor een invaller: iemand die niet geplaatst is maar bij een afmelding wel kan meedoen. Invallers benader ik zelf.
BETALING
Na indeling ontvangt de leerling een voorschotfactuur voor de eerste lessen van de reeks. Aan het einde van de lessenreeks wordt het verschil tussen de betaalde en uitgevoerde lessen verrekend. De leerling ontvangt daarvoor een tweede factuur.
Invallers moeten wel lid van de vereniging zijn maar betalen geen lesgeld. Mochten zij permanent een plek overnemen omdat een leerling stopt, dan volgt een verrekening.
AANMELDEN VOOR GROEPSLES
Om in te schrijven, volg deze link, maak eenmalig een account aan en meld u aan:
https://www.yourtennis.nl/clubs/atc-kadoelen.
Heeft u al een account, dan kunt u direct inschrijven.
TENNISLES VAN FULCO
Sinds 1 oktober 2017 werk ik als zelfstandig clubtrainer bij ATC Kadoelen nadat ik er al een paar jaar via tennisschool Tennis Op Maat les gaf. ATC Kadoelen bestaat weliswaar al ruim veertig jaar maar groeide de afgelopen jaren zo snel dat we in zekere zin de vereniging opnieuw inrichten. Met behoud van wat er al is geven we stap voor stap een nieuwe toekomst vorm. Een bijzonder en kwetsbaar proces, waar ik vol overtuiging aan bijdraag en deel van uit maak.
Met het nieuwe clubhuis en de nieuwe banen is ATC Kadoelen een fijne werkplek. Over om me heen is ruimte. Voor mij en mijn leerlingen is het de ideale omgeving voor ont-moeten: je bent samen en werkt samen, het oordeel bestaat niet en in tegenstelling tot ons dagelijks leven moet niks.
Dat leidt tot tennisles met: plezier in tennis en leren; technische en tactische verbetering; aandacht voor gezondheid, veiligheid en vrijheid; oog voor persoonlijke aanleg en uitdaging; creatieve en uitdagende spel- en oefenvormen. Het is een lesmethode die ook iets van de leerling vraagt: de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Ik organiseer de lessen, stimuleer en coach de individuele leerlingen naar en over de rand van hun comfortzone, en stuur de dynamiek van de groep. Voor de leerling loont inzet en toewijding aan het eigen leerproces – het leren begint als we onze comfortzone durven te verlaten.
In de samenstelling van de lesgroepen zoek ik naar combinaties van mensen die op een paar belangrijke punten elkaar versterken: ze moeten qua persoonlijkheid een beetje bij elkaar passen; hun spelniveau hoeft niet hetzelfde te zijn maar mag niet teveel uiteenlopen; de leerdoelen moeten op elkaar aansluiten (bij voorbeeld: de ene leerling wil aanvallender leren spelen, de ander zoekt meer vastigheid – twee doelen die goed met elkaar samen gaan).
Behalve tennisleraar ben ik instructeur Athletic Skills Model (ASM), een methodiek die leerlingen helpt fitter en atletischer te worden, en blessures te voorkomen. Najaar 2023 start ik de opleiding Cognitieve Fitness Traier, om meer kennis te krijgen over de manieren waarop onze hersenen ons lichaam aansturen. Ik heb een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)en volgde de training “In Veilige Handen” (over fysieke, sociale en emotionele veiligheid bij het werken met kinderen). Zoals alle tennisleraren heb ik een reanimatie-diploma.
Heeft u vragen, over de lessen voor jeugd of jongeren, over les in het algemeen of over de corona-maatregelen, neem dan even contact op: stuur een WhatsApp bericht naar
06 41375642 of mail naar [email protected]
Voor meer informatie over mij en mijn werk, kijk op www.fulco.org.
Hieronder kunt u de lesroosters van de lessenreeks downloaden:
JEUGD & JONGEREN
De groepslessen voor kinderen zijn vanaf 6 jaar, op alle niveaus volgens het Tenniskids-systeem: naarmate de kinderen vaardiger worden, spelen ze op een groter veld met snellere ballen. Ik gebruik verschillende les-vormen: naast individuele opdrachten werken kinderen veel samen in tweetallen, viertallen en als groep. De lessen zijn zo ingericht dat de kinderen zich niet bewust zijn dat ze iets leren, maar onbewust en spelenderwijs steeds een beetje beter worden. Foutloos leren is het uitgangspunt: er is geen oordeel, de leerling kan het niet fout doen. De kinderen krijgen alle ruimte zich de sport op hun eigen wijze en in hun eigen tempo eigen te maken en zo zich eigenaar te voelen van hun sport. Die autonomie is de basis voor plezier en de eerste voorwaarde voor een pedagogisch sportklimaat. In de lessen maak ik veel gebruik van zogenaamde donor- en sponsorsporten: donorsporten delen een vaardigheid met tennis (frisbee gooien = backhand oefenen), sponsorsporten voegen extra spel, plezier en uitdaging aan de tennisles toe en ondersteunen de brede motorische ontwikkeling van de kinderen. Ik stimuleer kinderen vooral om zichzelf uit te dagen tot verbetering: kijk naar wat er goed gaat en verzin hoe dat nog beter kan. Die houding draagt bij aan motivatie en versnelt de ontwikkeling. De lessen sluiten goed aan op de gymlessen op school, en leren de kinderen ook het nodige over sportiviteit en omgangsvormen.Jongeren die op de middelbare school zitten, worden zoveel als mogelijk bij elkaar ingedeeld. Op deze leeftijd gaan beleving & contact met elkaar hand in hand. In groepen tot 12 leerlingen worden de deelnemers op niveau ingedeeld en leren ze met en van elkaar. De principes van de tennisles zoals hierboven beschreven, gaan ook op voor deze leeftijd.
VOLWASSENEN
Intensieve lessen met veel aandacht voor techniek, conditioneel werk en spelinzicht, in verrassende en uitdagende les-vormen. In de lessen wordt hard gewerkt, veel gelachen en veel geleerd. Beginners lessen in groepen van acht deelnemers, gevorderde spelers in groepen van acht (wo, do, vrij) of vier (ma, za of wo overdag). In de lessen is (veel) ruimte voor input vanuit de laddercompetitie en de KNLTB-competities.
KLIMAATVERANDERING & LESUITVAL
Het afgelopen seizoen zijn weer meer lessen uitgevallen als gevolg van de weersomstandigheden dan in de voorgaande jaren. Het veranderende klimaat zet de continuïteit van de lessen onder druk. Daarom heb ik voor komend seizoen een aantal lessen voorbereid waarbij we niet afhankelijk zijn van de tennisbaan: 2 lessen voetenwerk, coördinatie en conditie (buiten); 2 lessen tactiek (1 enkelspel, 1 dubbelspel - binnen) en een les visualisatie & ademen (binnen). Voor leerlingen die door persoonlijke omstandigheden (overwerk, geen oppas, griep, et cetera) een les missen, komen online een aantal visualisatie-oefeningen beschikbaar. Oké, het is geen tennisles maar alle kleine beetjes helpen.
CORONA-REGELS RONDOM DE TENNISLESSEN
Momenteel gelden voor de tennislessen geen andere regels dan voor de vereniging gelden. Als trainer blijf ik met verschijnselen thuis en test ik. De test bepaalt of ik lesgeef of in isolatie ga. Ik vertrouw er op dat (de ouders van) mijn leerlingen dienovereenkomstig handelen.
TARIEVEN
35 groepslessen jeugd / jongeren € 315,- p.p.
34 groepslessen volwassenen 8 personen € 229,50 p.p.
34 groepslessen volwassen 4 personen € 459,- p.p.
12 groepslessen volwassen beginners 8 personen € 81, p.p.
Volwassenen die doordeweeks overdag les krijgen, ontvangen een korting van 8%. Mensen die privé- en duolessen willen, nemen contact op met mijn collega’s Edwin en Allard. Om aan de tennislessen deel te kunnen nemen dien je lid te zijn van ATC Kadoelen.
ALGEMENE VOORWAARDEN
JEUGD / JONGEREN
De lesgroepen van jeugd / jongeren gaan bij vijf inschrijvingen van start, en kunnen doorgroeien tot maximaal vijftien / twaalf. Om grote groepen goed les te geven, word ik regelmatig geassisteerd. De assistenten zijn allemaal tussen de 12 – 18 jaar oud, en volgen les bij mij. Ik coach en begeleid hen, en zij groeien in hun rol. Zo houden we de mogelijkheid om tussentijds leerlingen te plaatsen ook al is er geen tijd / ruimte om nieuwe lesgroepen te starten.Regelmatig krijg ik de vraag of kinderen een keer een vriendinnetje / vriendje mee kunnen nemen. Dat kan altijd, en ik stel het op prijs als daarvoor een kleine bijdrage wordt overgemaakt aan de Esther Vergeer Foundation. De stichting van deze oud nummer 1 van de wereld in het rolstoelstennis zet zich in om ieder kind met een beperking te laten sporten bij een gewone sportvereniging in de buurt.
Lees meer op www.esthervergeerfoundation.nl.
(Als richtlijn: het lesgeld voor een jeugd-les bedraagt € 9,-.)
VOLWASSENEN
De lesgroepen voor vier volwassenen starten bij drie deelnemers, groepen van acht leerlingen gaan met zes spelers van start. Indeling geschiedt voornamelijk op basis van beschikbaarheid en niveau. Bij de aanmelding krijgen huidige leerlingen en ouders van kinderen die ik lesgeef, voorrang. In de praktijk betekent dat dat het aantal vrije lesplekken voor niet-beginners klein is. Als iemand zich wel inschrijft maar niet geplaatst wordt, bewaar ik de gegevens. Maar ervaring leert dat er gedurende het jaar nauwelijks lesplekken vrijkomen.Wel creëer ik voor elke lesgroep plek voor een invaller: iemand die niet geplaatst is maar bij een afmelding wel kan meedoen. Invallers benader ik zelf.BETALINGNa indeling ontvangt de leerling een voorschotfactuur voor de eerste lessen van de reeks. Aan het einde van de lessenreeks wordt het verschil tussen de betaalde en uitgevoerde lessen verrekend. De leerling ontvangt daarvoor een tweede factuur.Invallers moeten wel lid van de vereniging zijn maar betalen geen lesgeld. Mochten zij permanent een plek overnemen omdat een leerling stopt, dan volgt een verrekening.
AANMELDEN VOOR GROEPSLES
Om in te schrijven, volg deze link, maak eenmalig een account aan en meld u aan:
https://www.yourtennis.nl/clubs/atc-kadoelen.
Heeft u al een account, dan kunt u direct inschrijven.
TENNISLES VAN FULCO
Sinds 1 oktober 2017 werk ik als zelfstandig clubtrainer bij ATC Kadoelen nadat ik er al een paar jaar via tennisschool Tennis Op Maat les gaf. ATC Kadoelen bestaat weliswaar al ruim veertig jaar maar groeide de afgelopen jaren zo snel dat we in zekere zin de vereniging opnieuw inrichten. Met behoud van wat er al is geven we stap voor stap een nieuwe toekomst vorm. Een bijzonder en kwetsbaar proces, waar ik vol overtuiging aan bijdraag en deel van uit maak.Met het nieuwe clubhuis en de nieuwe banen is ATC Kadoelen een fijne werkplek. Over om me heen is ruimte. Voor mij en mijn leerlingen is het de ideale omgeving voor ont-moeten: je bent samen en werkt samen, het oordeel bestaat niet en in tegenstelling tot ons dagelijks leven moet niks.Dat leidt tot tennisles met: plezier in tennis en leren; technische en tactische verbetering; aandacht voor gezondheid, veiligheid en vrijheid; oog voor persoonlijke aanleg en uitdaging; creatieve en uitdagende spel- en oefenvormen. Het is een lesmethode die ook iets van de leerling vraagt: de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Ik organiseer de lessen, stimuleer en coach de individuele leerlingen naar en over de rand van hun comfortzone, en stuur de dynamiek van de groep. Voor de leerling loont inzet en toewijding aan het eigen leerproces – het leren begint als we onze comfortzone durven te verlaten.In de samenstelling van de lesgroepen zoek ik naar combinaties van mensen die op een paar belangrijke punten elkaar versterken: ze moeten qua persoonlijkheid een beetje bij elkaar passen; hun spelniveau hoeft niet hetzelfde te zijn maar mag niet teveel uiteenlopen; de leerdoelen moeten op elkaar aansluiten (bij voorbeeld: de ene leerling wil aanvallender leren spelen, de ander zoekt meer vastigheid – twee doelen die goed met elkaar samen gaan).Behalve tennisleraar ben ik instructeur Athletic Skills Model (ASM), een methodiek die leerlingen helpt fitter en atletischer te worden, en blessures te voorkomen. Najaar 2023 start ik de opleiding Cognitieve Fitness Traier, om meer kennis te krijgen over de manieren waarop onze hersenen ons lichaam aansturen. Ik heb een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)en volgde de training “In Veilige Handen” (over fysieke, sociale en emotionele veiligheid bij het werken met kinderen). Zoals alle tennisleraren heb ik een reanimatie-diploma.Heeft u vragen, over de lessen voor jeugd of jongeren, over les in het algemeen of over de corona-maatregelen, neem dan even contact op: stuur een WhatsApp bericht naar
06 41375642 of mail naar [email protected]
Voor meer informatie over mij en mijn werk, kijk op www.fulco.org. Hieronder kunt u de lesroosters van de lessenreeks downloaden: