Tennislessen Fulco en Smahan in 2025/2026

TENNISLESSEN JEUGD, JONGEREN & VOLWASSENEN – GROEPEN & PRIVÉ
Amsterdam, 24 juni 2025

TENNISLES 2025 - 26
Na de zomervakantie starten de lessen voor het jaar 2025 – 2026. De lessen lopen door tot de zomervakantie 2026. Zo sluit het programma aan op het schooljaar van kinderen en jongeren, en op het jaarprogramma van andere sporten.

Met ingang van dit lesjaar bieden wij - Smahan &  Fulco - het lesprogramma samen aan. We delen de passie voor les geven, het plezier van buiten werken en de verbinding maken met de leerlingen en met elkaar. Onze kennis & ervaring zijn aanvullend: Smahan met prestatief tennis en sportles geven, Fulco met motorisch leren en creativiteit. Die kennis en ervaring gebruiken we om onze lessen steeds weer te verbeteren en te verdiepen. We bereiden onze lesprogramma’s en lessen gezamenlijk voor. Wekelijks bespreken we de ontwikkeling van onze lesgroepen en de voortgang van onze leerlingen. In maandelijkse intervisie-bijeenkomsten bespreken we enkele lesgroepen en leerlingen meer in detail. En elk half jaar bepalen wij waar wij voor het verbeteren van ons werk in gaan bijscholen.

In onze lessen werken we niet alleen met materialen die de leeromgeving veranderen (mikdoelen, een hoger net, ballen die verrassend stuiteren, et cetera) maar ook met interactieve hulpmiddelen (LedsReact, Blazepods) en met video-analyse.

ONT-MOETEN
Met het nieuwe clubhuis en de nieuwe banen is ATC Kadoelen een fijne werkplek. Overal om ons heen is ruimte. Voor ons en onze leerlingen is het de ideale omgeving voor ont-moeten: we zijn samen en werken samen, het oordeel bestaat niet en in tegenstelling tot ons dagelijks leven moet niks.

Dat leidt tot tennisles met: plezier in tennis en leren; technische en tactische verbetering; aandacht voor gezondheid, veiligheid en vrijheid; oog voor persoonlijke aanleg en uitdaging; creatieve en uitdagende spel- en oefenvormen. Het is een lesmethode die ook iets van de leerling vraagt: de verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. We organiseren de lessen, stimuleren en coachen de individuele leerlingen naar en over de rand van hun comfortzone, en sturen de dynamiek van de groep. Voor de leerling loont inzet en toewijding aan het eigen leerproces – het leren begint als we onze comfortzone durven te verlaten.

In de samenstelling van de lesgroepen zoeken we naar combinaties van mensen die op een paar belangrijke punten elkaar versterken: ze moeten qua persoonlijkheid een beetje bij elkaar passen; hun spelniveau hoeft niet hetzelfde te zijn maar mag niet teveel uiteenlopen; de leerdoelen moeten op elkaar aansluiten (bij voorbeeld: de ene leerling wil aanvallender leren spelen, de ander zoekt meer vastigheid – twee doelen die goed met elkaar samen gaan).

JEUGD
De groepslessen voor kinderen zijn vanaf 6 jaar, op alle niveaus volgens het Tenniskids-systeem: in spel- en oefenvormen zoeken we aansluiting bij de belevingswereld van de kinderen. Naarmate de kinderen vaardiger worden, spelen ze op een groter veld met snellere ballen. We gebruiken verschillende les-vormen: naast individuele opdrachten werken kinderen veel samen in tweetallen, viertallen en als groep. De lessen zijn zo ingericht dat de kinderen zich niet bewust zijn dat ze iets leren, maar onbewust en spelenderwijs steeds een beetje beter worden. Foutloos leren is het uitgangspunt: er is geen oordeel, de leerling kan het niet fout doen. De kinderen krijgen alle ruimte zich de sport op hun eigen wijze en in hun eigen tempo eigen te maken en zo zich eigenaar te voelen van hun sport. Die autonomie is de basis voor plezier en de eerste voorwaarde voor een pedagogisch sportklimaat. In de lessen maken we veel gebruik van zogenaamde donor- en sponsorsporten: donorsporten delen een vaardigheid met tennis (frisbee gooien = backhand oefenen), sponsorsporten voegen extra spel, plezier en uitdaging aan de tennisles toe en ondersteunen de brede motorische ontwikkeling van de kinderen. (Zie ook: www.athleticskillsmodel.nl) We stimuleren kinderen vooral om zichzelf uit te dagen tot verbetering: kijk naar wat er goed gaat en verzin hoe dat nog beter kan. Die houding draagt bij aan motivatie en versnelt de ontwikkeling. De lessen sluiten goed aan op de gymlessen op school, en leren de kinderen ook het nodige over sportiviteit en omgangsvormen.

JONGEREN
Jongeren die op de middelbare school zitten, delen we zoveel als mogelijk bij elkaar in. Op deze leeftijd gaan beleving & contact met elkaar hand in hand. Bij het indelen houden we rekening met ervaring en speelsterkte. In groepen tot 16 leerlingen leren ze met en van elkaar. De principes van de tennisles zoals hierboven beschreven, gaan ook op voor deze leeftijd.

Op maandag en woensdag geven we de lessen aan jeugd en jongeren samen, op andere dagen leidt één van ons de lessen individueel.

VOLWASSENEN
Intensieve lessen met veel aandacht voor racketvaardigheid, conditioneel werk en spelinzicht, in verrassende en uitdagende les-vormen. In de lessen werken we hard, lachen en leren we veel. Er is les in groepen van vier en acht deelnemers. In de lessen is (veel) ruimte voor input vanuit de laddercompetitie en de KNLTB-competities.

Voor volwassen leerlingen die nog nooit hebben getennist en de sport in een lesgroep willen leren kennen, start begin september een reeks van 12 kennismakingslessen tot de kerstvakantie. Vóór 1 december beslissen de leerlingen of ze door willen gaan. In overleg beslissen we of en zo ja, hoe we de lessen na de kerstvakantie voortzetten.

TARIEVEN
34 groepslessen jeugd / jongeren € 306,- p.p.
34 groepslessen volwassenen 8 personen Fulco € 232,- p.p. (overdag € 227,- p.p.)
34 groepslessen volwassen 4 personen Fulco € 463,- p.p. (overdag € 455,- p.p.)
34 groepslessen volwassen 4 personen Smahan € 395,- p.p. (overdag € 387,- p.p.)
12 groepslessen volwassen beginners 8 personen Fulco € 82,- p.p. (overdag € 80,- p.p.)
12 groepslessen volwassen beginners 4 personen Smahan € 140,- p.p. (overdag € 137,- p.p.)

Privé- en duolessen verzorgt Smahan graag. Hierover kunt u direct contact met haar opnemen.

Om aan de tennislessen deel te kunnen nemen dien je lid te zijn van ATC Kadoelen.

AANMELDEN VOOR GROEPSLES
Om in te schrijven, volg deze link, maak eenmalig een account aan en meld u aan:
https://www.yourtennis.nl/clubs/atc-kadoelen.
Heeft u al een account, dan kunt u direct inschrijven.

SMAHAN
Ik was 7 jaar toen ik bij ATC Kadoelen leerde tennissen. Tot in mijn twintiger jaren ben ik er lid gebleven en heb er al die tijd competitie gespeeld. Tot ik naar het Cios in Haarlem ging, trainde en speelde ik gemiddeld 5 keer per week. Na het Cios heb ik lang zwemles gegeven aan kinderen met een beperking, en ik heb als personal trainer bij een sportschool gewerkt.

In september begin ik met het geven van tennisles bij ATC Kadoelen. Bij mijn oude cluppie, dus - zo leuk! Het mooiste aan lesgeven vind ik de vraag die de leerling heeft (wat wil de leerling leren?) en die vraag proberen te beantwoorden met oefeningen, advies en coaching. Mijn antwoorden zijn niet alleen tennis-specifiek, we werken ook aan conditie en bewegingsvaardigheid. Ik luister goed, heb veel geduld en het plezier dat ik in mijn werk heb, werkt aanstekelijk op mijn leerlingen.

Ik heb een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en werk mijn hele professionele leven al met kinderen.

Naast groepslessen jeugd, jongeren en volwassenen, geef ik graag privéles. Heeft u vragen of wilt u privéles, neem dan even contact op: 06 34191797 

FULCO
Sinds 1 oktober 2017 werk ik als zelfstandig clubtrainer bij ATC Kadoelen, dat weliswaar al ruim veertig jaar bestaat maar de afgelopen jaren zo snel groeide dat we in zekere zin de vereniging opnieuw inrichten. Met behoud van wat er al is geven we stap voor stap een nieuwe toekomst vorm. Een bijzonder en kwetsbaar proces, waar ik vol overtuiging aan bijdraag en deel van uit maak.

Behalve tennisleraar ben ik instructeur Athletic Skills Model (ASM), een methodiek die leerlingen helpt fitter en atletischer te worden, en blessures te voorkomen. Sinds voorjaar 2024 ben ik ook Cognitieve Fitness Trainer, met extra veel kennis over de manieren waarop onze hersenen ons lichaam aansturen. Ik gebruik die kennis om mijn lessen te verbeteren. Ik heb een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en volgde de training “In Veilige Handen” (over fysieke, sociale en emotionele veiligheid bij het werken met kinderen).

Heeft u vragen, neem dan even contact op: 06 41375642 (Signal of SMS)

Voor meer informatie over mij en mijn werk, kijk op www.fulco.org

 

Hieronder kunt u de lesroosters en de algemene voorwaarden downloaden:

250624 ALGEMENE VOORWAARDEN TENNISLES SMAHAN & FULCO.pdf LESROOSTER NAJAAR 2025.pdf